Mindfulness is iets dat enorm populair aan het worden. Maar waarom? Wat is het eigenlijk? En hoe kun je dat integreren in de klas of in jouw leven?

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een manier om aandachtiger in het NU te leven en dat je kan accepteren wat er is. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als ik naar mijn eigen gedachtegang kijk ziet het er ongeveer zo uit:

Ik zit vaak met mijn hoofd bij het verleden of bij de toekomst. ‘Waarom heb ik zo gereageerd?’, ‘Waarom zei ik dat?’, ‘Ik ben vergeten dat op te ruimen, stom!’, ‘Wat zal ik vanavond gaan koken?’, ‘Ik moet nog een afspraak maken bij de kapper.’, ‘Volgende week heb ik die oudergesprekken, ik hoop maar dat dat goed gaat.’ 

Toen ik mij begon te verdiepen in mindfulness kwam ik achter 2 belangrijke dingen (die we eigenlijk allemaal al weten):

  1. Het verleden is al gebeurd en daar kan je NU niks meer aan veranderen.
  2. De toekomst moet nog komen. Je kunt wel honderd manieren bedenken hoe iets zal lopen, maar het kan altijd anders uitpakken.

Volgens geleerden hebben we per dag wel veertig- tot zestigduizend gedachten. Dat zijn er ontzettend veel! Als je met het overgrote deel van je gedachten in het verleden en in de toekomst zit verlies je enorm veel energie, en tijd.

En daar komt mindfulness om de hoek kijken. Mindfulness kan heel veel voordelen opleveren. Zoals:

  • Stress neemt af en je kunt beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen;
  • Je concentratie en het prestatievermogen verbeteren;
  • Je kunt je beter ontspannen
  • Er ontstaat een positiever beeld van jezelf en de omgeving;
  • Er vindt een verschuiving in de hersenactiviteit plaats naar de linker frontale cortex (goed voor een positieve gemoedstoestand en minder angst)
  • Klachten als slapeloosheid, angst en depressieve gevoelens nemen af;
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, hebben na een mindfulnesstraining 50 % minder kans op terugval in een depressie.
    Klik hier voor meer informatie over de effecten van mindfulness

“It’s not about being good at something. It’s about being good to yourself.”

Hoe kun je dit integreren in je leven?

Er zijn talloze cursussen die je kunt volgen, persoonlijk en op het internet. Als je merkt dat je teveel in je hoofd zit en niet optimaal kan genieten van alle mooie momenten om je heen, zou ik je zeker aanraden om even wat te snuffelen op het internet!
Hieronder een aantal sites/artikelen die je verder kunnen helpen:

https://sochicken.nl/?s=mindfulness
https://www.inspirerendleven.nl/?s=mindfulness
https://www.happinez.nl/?s=mindfulness
http://beyondmindfulness.nl/mindfulness-tips/mindfulness-tips-integreren-mindfulness/

Hoe kun je dit integreren in het onderwijs?

Nu hoor ik de mensen in het onderwijs denken: ‘Hoe plan ik dit in mijn dagrooster? Ik heb het al zo druk!’. Begrijp ik! Maar de effecten van mindfulness leveren je uiteindelijk meer tijd op. Hieronder een video om deze boodschap te verduidelijken.

Klik hier voor meer informatie over yoga en mindfulness in de klas.

Liefs,

Laura

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *